arrow_drop_up arrow_drop_down
9 maart 2017 

Bang zijn: vol facetten, door Margreet Tienstra

Bang zijn heeft, net zoals elke emotie, kwaliteiten en valkuilen.

In onze maatschappij wordt de emotie angst regelmatig gelabeld als ‘negatief’, of als ongewenst beschouwd. Ik vind dat jammer.

Kwaliteiten

Angst geeft je scherpte en alertheid: handig voor bijvoorbeeld in het verkeer. Het kan je kritisch maken naar jezelf; niet verkeerd wanneer je jezelf wilt blijven verbeteren. Het kan je strategische manieren van denken opleveren; gunstig als je succes wilt behalen of wilt winnen.

Bang zijn is er niet alleen op het moment dat je op het punt staat een presentatie te gaan geven. Het is er ook op het moment dat je één keer checkt of je de deur wel op slot hebt gedaan. Het is er dus in kleine en grote varianten. Soms meer, soms minder voelbaar. Angst speelt hoe dan ook een grote rol in ons gedrag, in ons denken en in de keuzes die we maken.

Valkuilen

Natuurlijk kan angst ook belemmerend werken. Dan kom je terecht in de valkuilen van de emotie. Angst kan je afremmen, verlammen of agressief maken.

Bestrijden

Als we last krijgen van angst, zijn we vaak geneigd om de angst te bestrijden; je wilt ervan af en probeert het niet te voelen. Vaak doen we dit door er oordelen over te hebben; je vindt je angst bijvoorbeeld ‘niet nodig’. Maar wat je er ook van vindt, het angstgevoel blijft wel. Een andere strategie om angst niet te voelen is veel ‘doen’; veel praten, veel plannen, veel bewegen. Kortom: ervoor zorgen dat je te druk bezig bent om de angst voelen. Vermijden, is nog zo’n strategie. Als je maar niet in de buurt komt van datgene wat angst oproept, hoef je die angst ook niet te voelen.

of integreren?

Mijn begeleiding richt zich niet primair op het verminderen van angstgevoelens, maar juist op het integreren van angstgevoelens. Angst hoort bij het leven. Als je bewust je angst gaat voelen en gaat onderzoeken wat angstgevoelens voor je kunnen betekenen, blijkt vaak dat je veel meer aankunt dan je aanvankelijk denkt. Angstgevoelens worden bekender voor je. Je wordt minder bang voor je angst.

Margreet Tienstra, haptotherapeut
Afgestudeerd bij Synergos
Tienstra Haptonomie

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookie gebruik