arrow_drop_up arrow_drop_down
11 maart 2017 

De eerste stap: mijn voeten voelen, door Iris Westerveld

Jezelf leren voelen. Fysieke balans en presentie.

Ik begon met het gaan voelen van mijn stappen. In mijn geheugen staan de gehaaste bewegingen, vooruit gericht.

In het letterlijk voorbijgaan aan mezelf, bracht ik de balans op mijn voorvoet en mijn stappen waren groot. De inzet was mijn voeten te gaan voelen en de kermis in het hoofd even stil te zetten. Pogen niet boos te worden, als ik ervaar dat het hoofd weer op volle toeren draait. Waar maalde ik over? Registreren, accepteren en opnieuw gaan voelen naar mijn voeten.

Bij het verscheiden van de zomerclinic in Frankrijk krijg ik van Nico de opdracht een hand op mijn rug te leggen tijdens het lopen. Het heeft een direct effect dat ik eerst met mijn enthousiasme overschreeuw. De hand brengt me in contact met de achterkant, mijn bovenlijf beweegt naar achter en nu is er verbinding tussen het boven- en het onderlijf. Het brengt bijna automatisch een verandering in de maat en het ritme van mijn passen. Behalve voor de voorkant geeft het ook gevoel voor de achterkant. Het resulteert effecten op mijn bewegingen; zoals hardlopend met mijn hand op mijn rug voelt het gestroomlijnd, beter in balans. De bewegingen van mijn ledematen zijn afgestemd en het geheel voelt compact. Ik word er blij van.

Uit: Mag het ook leuk zijn?
Iris Westerveld. Haptotherapeut
Afgestudeerd bij Synergos

Over de schrijver
Beter slapen
Door

Beter slapen

op 18 May 2020

Goed stuk Iris. Ik probeer ook contact te maken met mijn lichaam door mijn tenen te bewegen. Dat doe ik zelf voordat ik ga slapen. Daarna vaak een korte bodyscan. Dan zit ik lekker in mijn lijf. Volgens mij slaap ik gewoon beter door contact te maken met mijn lichaam.

Reactie plaatsen

Cookie gebruik