Page content

Hoe blog je eigenlijk? Door Marguerite van de Poll

article content

Hoe blog je eigenlijk? Door Marguerite van de Poll

Tips voor Synergos-bloggers

(Tips voor als je er zin in hebt; ga je liever spontaan in de pen, ook helemaal goed.)

Onderwerp
  • Je blog heeft in de meest ruime zin te maken met haptonomie/haptotherapie.
  • Denk niet te moeilijk; de haptonomie ‘ligt op straat’. Vaak geeft het simpele ‘aha’ de grootste verwondering en zo maak je haptonomie ook nog eens duidelijk zonder moeilijke verhalen.
    Misschien heb je al wel eens iets passends aan een vriend of cliënt verteld, of in je nieuwsbrief staan.
  • Neem ons bijvoorbeeld mee in een (cliënt)ervaring die je trof, in een eigen belevenis die je raakte, in een film die je deed verstillen, in iets dat je je afvraagt of in een bewustwording zoals: ‘jeetje die pizza kan ik in die steenoven alleen maar goed draaien zonder hem in de as te storten, als ik een vrij precies gevoel heb voor die schep aan die lange steel, de pizza zelf en de vulling die erop ligt…..’.
    Mogelijkheden te over, toch?
  • Je kunt ook een thema aanpakken als faalangst, grenzen bepalen, persoonlijke ontwikkeling, conflicten.
    Maak hier dan geen lesje van, daarover is genoeg te vinden op internet. Kom met je beleving!
  • Als je niet weet waar te beginnen: 1 ultiem onderwerp, 1 boodschap. Hoe doe je dat? Stel jezelf de vraag ‘Wat wil ik vertellen over mijn stranddag?’ en laat daar uiteindelijk 1 ultiem antwoord uitkomen. (De file, warmte, drukte, wespen, zijn bijvoorbeeld bijzaak, het gaat je om de strijdende ouders van die paar blèrende kinderen). Dat ene antwoord is dus je onderwerp. De kern van je verhaal is bijv. het als buitenstaander last hebben van iemands relatieproblemen. Zo is je doel helder en kan je de genoemde ‘bijonderwerpen’ ter aankleding en sfeerbeeld gebruiken. Dat maakt het een verhaal met kop en staart.
Do’s
  • Schrijf beeldend, gebruik woorden waarbij je je direct iets kunt voorstellen. I.p.v.: ‘Het weer wordt beter’, zeg je: ‘Het klaart op’. Onze hersens nemen beeldende tekst vele malen makkelijker op dan abstracte woorden. Uiteraard allemaal onbewust, maar de uitkomst is wel dat je een beeldend verhaal hoger waardeert, ook al is de strekking precies hetzelfde. In plaats van: ‘ik kreeg een cadeaubon van hem’, kun je zeggen: ‘Hij overhandigde mij een cadeaubon’. Beeldend, en ook maak je de zin hier actiever, merk je? Bijv. ‘ik loop door de stad’- wordt- ‘ik sjok door de stad’. ‘de hond gromde’- wordt- ‘de pitt bull gromde’. Hoe preciezer, hoe beeldender.
  • Als je het niet beeldend kan maken, maak het wel persoonlijk. Bijv: ‘Er wordt veel door ons geblogd’, wordt: ‘Wij bloggen veel’. Daarvan knapt een tekst enorm op.
  • Gebruik voor een standaardblog maximaal 300-500 woorden (mag ook een stuk korter; Word telt ze voor je).
    Als je een heel verhaal te vertellen hebt, mag het ook langer.
Don’ts
  • Maak er geen reclamepraatje voor Synergos van (of voor wat dan ook) maar laat je beleving doorklinken.
  • Vermijd vakjargon.
  • Vermijd superlatieven, ze zeggen de lezer niets. Sowieso woorden als boeiend, fantastisch, betoverend; wees er zeer matig mee. Of je iets boeiend of betoverend noemt, zegt immers vooral iets over jou, de lezer maakt zelf wel uit wat hij ervan vindt. Wel kun je in bepaalde gevallen natuurlijk zeggen dat jij iets bijvoorbeeld boeiend vond.

Sta stil bij dat wat het delen waard is met bezoekers van de Synergos site, en vertrouw het aan me toe!

WEES NIET BANG dat je niet goed/leuk kunt schrijven! Als je blog bij mij binnen is zal ik zo nodig vragen aan je stellen en hem eventueel redigeren. Ik zal met gevoel voor jouw stijl en behoud van jouw inhoud te werk gaan. De nieuwe versie zal ik desgewenst aan je voorleggen en daarover met je overleggen. Jij bepaalt of je de blog in de uiteindelijke vorm wilt laten plaatsen.

Comment Section

0 reacties op “Hoe blog je eigenlijk? Door Marguerite van de Poll

Plaats een reactie


*